Couperose

Alle informatie over couperose en de behandeling. Vergelijk direct de beste klinieken voor een couperose behandeling.

Couperose

Deze huidaandoening is te herkennen aan de kleine stervormige vlekjes in het gezicht. Die worden veroorzaakt door een toename aan bloedvaatjes die zich vlak onder de huid bevinden. Deze vlekjes zijn niet gevaarlijk voor het lichaam, maar worden vaak wel als storend ervaren. Voor deze aandoening is helaas geen duidelijke oorzaak.

Hoe ontstaat couperose?

Deze aandoening wordt vaak veroorzaakt door stress, warmte, alcohol en pittig eten. De echte oorzaak van couperose is helaas niet bekend en kan dus zomaar ontstaan. De aandoening komt over het algemeen voor bij vrouwen op een middelbare leeftijd. Ook komt de aandoening vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. De aandoening kan in sommige gevallen meer zichtbaar zijn op een lichtere huid en kan erfelijk zijn.

Couperose behandelen

Je kunt de aandoening gemakkelijk behandelen door middel van verschillende technieken. Deze technieken of behandelingen zijn: Lasertherapie, IPL of OPL of elektrische coagulatie. Hieronder lees je precies wat de behandelingen inhouden.

Lasertherapie

Door een laser worden de bloedvaatjes of vlekjes verwijderd. Dit komt doordat de laser zorgt voor bloedstolling in de bloedvaten. Die stollingen worden dan zelf door het lichaam opgeruimd. Om het mooiste resultaat te behalen zijn er ongeveer 3 tot 4 behandelingen nodig en zit er 4 tot 6 weken tussen elke behandeling. De gehele behandeling kan dus aardig lang duren. De behandeling wordt zonder verdoving uitgevoerd omdat de meeste mensen geen pijn ervaren.

IPL of OPL

Deze behandeling is vergelijkbaar als die met de lasertherapie. Het verschil is dat bij deze behandeling gebruik gemaakt wordt van een flitslamp. Bij deze behandeling zijn ook meerdere behandelingen nodig om het beste resultaat te behalen en zul je ook een aantal weken moeten wachten voor de volgende behandeling weer van start kan gaan.

Elektrische coagulatie

Bij deze behandeling gaat het echter een stuk anders. Hierbij wordt een klein naaldje in de bovenliggende bloedvaatjes gezet die een klein stroomschokje geeft. Dit zorgt ervoor dat het bloedvaatje wordt dichtgebrand. Bij deze behandeling zijn ongeveer 4 tot 5 behandeling nodig om het gewenste resultaat te behalen. Ook hier wordt geen gebruik gemaakt van verdoving omdat de pijn te verdragen is. De herstelperiode naar de volgende behandeling toe is ook een aantal weken. 1 behandeling duurt ongeveer 30 tot 60 minuten.

Het consult

Tijdens het consult wordt uiteraard besproken wat de klachten zijn en wordt er naar goed naar de huid gekeken. Op basis van deze uitkomsten wordt een behandeling gekozen en worden de behaalde resultaten uitgesproken. Daarnaast zullen er voor- en na foto’s gemaakt worden om het resultaat beter te kunnen waarnemen en voor het medische dossier van de kliniek. Om er zeker van te zijn dat de huid of plek goed behandeld wordt na de behandeling wordt ook besproken wat hier belangrijk bij is.

Rosacea

Naast couperose, is rosacea ook een veel voorkomende huidaandoening die vaak gepaard gaat met couperose. Bij rosacea komt roodheid en een brandend of tintelend gevoel in de huid voor. Daarnaast kunnen er vaker oneffenheden zoals puistjes of onderhuidse ontstekingen voor doen. Voor couperose en rosacea zijn geen duidelijke oorzaak net zoals die van acne, maar kunnen de klachten wel sterk beïnvloed worden door warmte, zon, pittig eten en stress. Om de juiste behandeling te kunnen aanbieden is het belangrijk dat de huidaandoening vastgesteld wordt.